Hadis Nedir

Resim bulunamadı

hadis Nedir

hadis, Arapça, islam dininde, Muhammedin değişik olaylar ve sorunlar karşısında inananları aydınlatmak, Kuranın bazı ayetlerini daha açık bir dille ifade etmek için söylediği iddia edilen sözler bütünüdür hadisin içerikleri, genel olarak, aslı içeriği olan Metin ve Ravi rivayet edenlernin adlarını sıralanan isnad olmak üzere iki bölümden ibarettir. Hadis alimleri Hadis kavramını Peygamberin söz, fiil ve takrirleri şeklinde tarif ederler

Hadis, dini bilim olarak , bu çerçeve içinde, Muhammedin sözleri ile davranışlarını, eylemlerini aktaran bilgileri derleyen, bu bilgileri yazılı bir biçimde düzenleyip sınıf­landırarak inceleme çabasına karşılık gelir. Ancak hadislerin bizzat Muhammed tarafından yakılmış olması onun dine Kuran dışında kaynak getirmemek isteği olarak da yorumlanmıştır.

Kapsamı Muhammedin Kuranda tesbit edilmiş olan vahyin dışında söylemiş olduğu rivayet edilen sözleri, Onun yazdırmış olduğu mektuplar ve evrak,

Muhammedin vasıflarını haber veren rivayetler, Muhammedin bir olay karşısında izhar ettiği tutumunu ve tavrını anlatan rivayetler, Muhammedin hal-i hayatında vuku bulmuş bir olaya şahid olanların rivayetleri,

hadis ilminin ve hadis teriminin kapsamını oluşturur Türleri Hadis ilminde hadisler ravisine, senedine, doğruluğuna, geliş şekline göre sınıflara ayrılır. Esas olarak üç hadis türü vardır

Sahih hadis Ravi ve senet itibariyle kesinlikle şüphesiz gelen hadisler, Hasen hadis Yazılışında kusur bulunan hadisler Zayıf hadis Senedinde ve metninde bir illet bulunan hadisler Uydurulmuş sözlere ise mevzu denilmektedir.

Hadis, Kurandan sonra ikinci kaynaktır. Kuranın tefsirinde hadis başlıca kaynaktır. Hadis, sünnetin yaslandığı kaynaktır. islam mezheplerinin doğuşunda hadisler farklılıklara yol açan birer fıkıh usulü kaynağı da sayılır.

Hadis ilmi islamda Kütüb-i sitte denilen temel hadis kitapları
imam buhar i
Müslim
Ebu Davud
Tirmizi
imam Nesai
ibn Macenin yazdığı kitaplardır

Buhari ve Müslime sahihayn denilir, Sahihleri ile meşhur iki hadis yazarıdır. Diğer dört hadis yazarının kitapları Sünendir. Diğer hadis kitabı türleri cami, Müsned, Mucem, Müstedrek, Mustahrec, Cüz, Tabakat.

Hadis ilimleri usul ve esastan meydana gelir Usuli Hadis, hadislerin ravisini, senedini, metnini araştıran ilim dalıdır. hadisi kimin rivayet ettiğini, hadisin, kesintili olup olmadığını, metnin doğruluğunu araştırır. Alt ilim dalları vardır.

Cerh ve Tad il, raviyi redd cerh veya duzeltmeyi tadil ele alır Rical, ravilerin hayatını ele alır Hadis ihtilafı, birbiriyle çelişen hadisleri karşılaştırır ilelil hadis, hadisin doğruluğunu zedeleyen gizli noktaları aydınlatır.

Garibulhadis, hadislerde geçen terimleri araştırır Nasih ve Mensuh, hükmü kalkmış hadisleri araştırır Kutsi hadis, manası allahtan sözü peygamberden olan hadisleri, ele alır.

Sahabilerin Sahife denilen hadis mecmuaları vardır. Halife Ömer bin abdülaziz, 719 yılında hadislerin, toplanmasını emretti. imam Buhari 810-869 her yeri dolaşarak hadisleri topladı, meşhur Sahihini yazdı. Buhari bahsedilen hadisleri topladığında hadis nakledenlerin en az üç dört nesli ölmüştü. Bu durum da hadislere kuşkuyla bakılma nedenlerindendir. Son halife Ali zamanında hadis uydurmaları başladı. 12. yüzyıldan sonra ise hadis okulları açıldı.

islam, bilim geleneğinde tefsirin hadise olan ihtiyacı, hadisin tefsire olan ihtiyacından fazladır denilmiştir. Bu nedenle hadis çok önemli bir dini Kaynak olmuştur. Fıkıh ve tefsirin vazgeçilmez kaynağıdır. Fıkıh mezhepleri arasındaki görüş ayrılıkları hadislerin farklı yorumlanmalarındandır.

Şeriatın dayandığı unsurlar Kuran, Hadis, icma, Kıyas, Örf ve Maslahat. zamanla inanç ve eylemde mezhepler belirince islam, Sünni ve Şii olarak iki ana akıma ayrıldı. Esasında bunlar arasında uzlaşmaz çelişkiler yoktu, ayrılık siyasal yöndeydi. Halifelik Aliye verilmemişti, Ehli Beyte zulüm yapılmıştı. Şiilik veya Şia bu inançla doğdu. Şianın hadis kaynaklarının Sünni kaynaklarla zaman zaman uyuşmaması da bu sebepledir. hukuki birçok meselede Hanefi, Şafii, Maliki, Hanbeli mezhepleriyle olan görüş ayrılıkları esasta değil teferruattadır.

Hadis Ehli, peygamberin hadislerini toplayıp buna göre hayatını düzenleyenlerden oluşuyordu. 7. yüz yılda Kelam bilimcileri ile Hadis Ehli arasında tartışmalar çıktı. akıl ile nakil tartışmalarına izleyen dönemde felsefeciler de karıştı. Son dönem Osmanlı ulemasında dahi imparatorluğun çöküşü sırasında bu tartışmalar yeniden yaşandı

Etiketler:

Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaş

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz